교과과정

교과과정 구성

빅데이터 MBA교과과정은 다음과 같이 구성되어 있다.

교과과정 구성 표필수교과목, 선택교과목, 총 이수학점으로 보여주는 교과과정 구성 표

필수교과목

선택교과목

총 이수학점

27학점
(전공필수(빅데이터) 12+전공필수(경영일반) 18)

15학점

45학점

수업년한/재학년한
  1. 수업년한 : 2년(4학기)
  2. 재학년한 : 수업년한을 포함하여 총 4년을 초과할 수 없음.
학기구성
학기구성계절별 학기 구성을 보여주는 표

SPRING

SUMMER

FALL

WINTER

Spring 1

Spring 2

Summer

Fall 1

Fall 2

Winter

교과목

필수과목

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필수과목전공구분, 교과목명(국문), 교과목명(영문), 학점으로 필수과목을 보여주는 표

전공구분

교과목명(국문)

교과목명(영문)

학점

전공필수(빅데이터)

빅데이터 원리와 응용

Introduction to Big Data Analytics

3학점

빅데이터 원리와 응용 Introduction to Big Data Analytics

빅 데이터와 관련된 주요 이론과 기법에 대한 폭 넓은 학습을 통해 빅데이터 분석 및 응용과 관련된 기본 지식을 습득한다. 실무적 활용과 관련된 기술적, 관리적 요소에 대한 논의를 포함한다.

The objective of this course is to provide an understanding of the key technical and managerial issues in the effective use of big data analytics in various organizations. This course will provide a balanced view of big data analytic techniques and practical applications in the organizational context.

전공필수(빅데이터)

R을활용한통계분석

Statistics for Business

3학점

R을활용한통계분석 Statistical Analysis Methods Using R

경영 의사 결정 문제를 통계학적으로 접근하기 위하여 이에 필요한 기술통계와 추리통계의 기초 개념 및 응용방법을 공부한다. 강의 내용은 확률이론, 표본분포이론, 통계적 추정, 가설검정, 회귀분석에 관한 사항이다.

This course provides statistical methods for solving managerial problems. Topics will be probability theory, observational studies and experiments, statistical estimation, hypothesis testing, and regression.

전공필수(빅데이터)

머신러닝 원리와 응용

Applied MachineLearning

3학점

비즈니스 인텔리전스와 데이터 마이닝 Business Intelligence & Data Mining

비즈니스 인텔리전스와 관련된 주요 이론 및 관련기술, 다양한 데이터 마이닝 기법에 대한 학습을 통해 대용량의 데이터로부터 지식을 분석 및 추출하는 방법론을 습득한다.

This course provides data analysis and knowledge acquisition methods through the study of variouse data mining techniques.. This course also includes the key issues related to Business Intelligence(BI) paradigm.

전공필수(빅데이터)

텍스트분석 및 자연어처리

Text Mining and Natural Language Processing

3학점

텍스트 분석 기법 Text Mining Methodologies

비정형 데이터인 텍스트로부터 지식을 추출하는 텍스트 마이닝 기법과 관련된 이론을 이해하고, 실제 실습을 통해 실무 적응능력을 배양한다.

This course studies theories and applications of text mining techniques. Practical hand-on-experience projects will be included.

전공필수(경영일반)

경영통계학

Statistics for Business

1.5학점

경영통계학 Statistics for Business

경영 의사 결정 문제를 통계학적으로 접근하기 위하여 이에 필요한 기술통계와 추리통계의 기초 개념 및 응용방법을 공부한다. 강의 내용은 확률이론, 표본분포이론, 통계적 추정, 가설검정, 회귀분석에 관한 사항이다.

This course provides statistical methods for solving managerial problems. Topics will be probability theory, observational studies and experiments, statistical estimation, hypothesis testing, and regression.

전공선택(경영일반)

경영정보시스템

Management Information Systems

3학점

경영정보시스템 Management Information Systems

정보를 다루는 조직의 효율적인 경영 방안이 무엇인지를 탐색하고 대표적인 경영정보시스템의 구축 사례를 소개함으로써 조직의 변화를 수용하는 경영정보시스템을 분석·평가한다. 또한 새로운 미디어 도입으로 인한 변화 및 이에 대응하는 경영전략을 토의한다.

The purpose of the course is to discuss information systems (IS) use in business organizations. Technological, as well as, managerial issues of information systems will be addressed in detail. The course material will include up-to-date real world case studies that highlight innovations and changes brought by information technologies. The students will be required to discuss critical issues, propose possible IS strategies, write reports, and make presentations in class.

전공선택(경영일반)

조직행위의 이해

Understanding Organizational Behavior

3학점

조직행위의 이해 Understanding of Organizational Behavior

개인별 및 소집단별로 조직구성원들의 행동을 분석하여 구성원들이 가지고 있는 욕구를 이해하고 이의 충족 방안을 조직의 관점에서 탐구하며, 아울러 구성원들을 개인별 또는 소집단별로 경영활동에 자발적으로 참여시키기 위한 제 원리를 연구한다.

Students will analyze organizational member's behaviors at individual and group level to understand individual needs in organization and to explore the methods how organizations fulfill them. This course also provids students with motivational mechanisms through which managers achieve voluntary participation from organizational members.

전공선택(경영일반)

마케팅관리

Marketing Management

3학점

마케팅관리 Marketing Management

조직을 경영하는데 있어 마케팅 관리의 중요성, 마케팅을 구성하는 각 요소들의 기능과 역할들을 배우며 다양한 마케팅 문제들을 분석한다. 시장분석, 제품, 가격, 유통, 커뮤니케이션 활동 등 마케팅의 기본 의사결정과 관계되는 내용들이 주로 다루어진다.

This course takes an analytical approach to the study of marketing problems of business firms and other types of organizations. Attention focuses on the influence of the marketplace and the marketing environment on marketing decision making; the determination of the organization's products, prices, channels and communication strategies; and the organization's system for planning and controlling its marketing effort.

전공선택(경영일반)

운영관리

Production and Operations Management

3학점

운영관리 Production and Operations Management

본 과목은 제조업과 서비스업에서 생산/유통과정에서의 체계화된 운영관리가 어떻게 기업의 경쟁우위의 원천이 될 수 있는 가에 대해서 공부하게 된다. 이를 위해 본 과목에서는 최근 운영관리 분야의 주요 이슈들을 소개하고 관련 사례들을 제공하게 된다.

This course studies how properly managed operations in manufacturing and service industry can be a source of competitive advantage. To this end, this course introduces key issues in Operations Management in recent years and provides related cases.

전공선택(경영일반)

회계원리

Financial Accounting

3학점

회계원리 Financial Accounting

회계정보와 관련된 이론들을 전반적으로 검토하면서, 기업경영에서 회계정보를 활용하는 방법 및 그 중요성을 이해시킨다. 강의내용은 회계정보의 개념적 틀, 회계정보 산출방법, 재무제표 작성방법, 활용방법 등이다.

The major objective of this course is to help students understand the basic structure and substance of a firm's reports from a user's point of view. This includes what is (and what is not) included in the reports, how and when events affect the statements, and what can be inferred from these reports about the firm's past activities, present condition and the future prospects.

전공선택(경영일반)

재무관리

Financial Management

3학점

재무관리 Financial Management

재무관리는 기업재무의 기초과목으로 기업의 투자와 자금조달 결정에 필요한 이론과 개념, 분석기법을 배운다. 본 과목은 현대적인 재무관리의 기본 원리에 중점을 두면서 실제의 재무 의사결정에 적용하기 위한 목적을 가진다. 주요 내용에는 현금흐름의 개념, 화폐의 시간 가치, 위험과 수익률, 자본예산과 투자결정, 자본비용 및 기업의 자본구조이론 등이 포함된다.

This course serves as an introduction to business finance. The primary objective is to provide a framework, concepts, and tools for analyzing financial decisions based on fundamental principles of modern financial theory. Topics covered include discounted cash flow techniques, capital budgeting and investment decisions, stock pricing, market efficiency, cost of capital, and capital structure.

전공선택(경영일반)

경영전략

Strategic Management

3학점

경영전략 Strategic Management

‘경영전략’은 MBA 프로그램을 통하여 학생들이 습득한 다양한 경영 지식을 전제로, “어떠한 사업을 시작할 것인가”와 “각 사업에서 어떻게 경쟁을 해 나갈 것인가” 라는 상부 경영자들이 해결해야 할 문제들을 다루는데 초점을 둔다. 다양한 분석기법의 습득 및 실제 사례분석을 통해, 복잡하고 불확실성이 높은 기업환경에서 어떻게 의사결정을 해야 하는가를 배우게 된다.

As a capstone course that pulls together what students learn in previous coursework, Strategic management will deal with issues faced by a general manager such as “what business to enter” and “how to compete in each business”. By learning various analytical frameworks and applying them to real business cases, students will learn how to make decisions in complex and unstructured situations.

전공선택(경영일반)

기업경제론

Managerial Economics

1.5학점

기업경제론 Managerial Economics

기업경제론은 재무론, 회계학, 경영전략, 국제경영학, 마케팅 등 경영학의 여러 분야에서 활용되는 미시경제이론의 기본 도구와 방법론을 강의한다. 기업경제론은 수요와 공급, 탄력성, 소비자선택이론, 생산이론, 시장구조, 경제주체의 의사결정, 정보경제학, 금융-재무경제이론 등의 주제를 이론적으로 분석한다.

Managerial economics presents basic microeconomic tools and methodologies widely employed in various disciplines of business studies such as finance, accounting, strategy, international business, and marketing. Managerial economics discusses analytical models of supply and demand, elasticity, consumer choice, production, market structure, decision making principles of economic agents, information economics, and financial economics.

선택 과목

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선택과목전공구분, 교과목명(국문), 교과목명(영문), 학점으로 선택과목을 보여주는 표

전공구분

교과목명(국문)

교과목명(영문)

학점

전공선택(빅데이터)

빅데이터 프로그래밍 1

Big Data Programming 1

1.5학점

빅데이터 프로그래밍 1 Big Data Programming 1

본 과목을 통하여 빅데이터의 처리와 분석을 위한 컴퓨터 프로그래밍을 배운다. 강의내용은 R의 기본 구조와 활용 방법, 데이터 시각화, 기초통계분석, 기초 빅데이터 분석 등을 포함한다.

Students taking this course will acquire the computer programming skills necessary to manipulate and analyze big data. The contents of this course include R software introduction and how to use R for data visualization, basic statistical analysis and big data analysis.

전공선택(빅데이터)

빅데이터 프로그래밍 2

Big Data Programming 2

1.5학점

빅데이터 프로그래밍 2 Big Data Programming 2

Python의 기본 구조와 활용 방법, 데이터 시각화, 기초통계분석, 기초 빅데이터 분석 등을 포함한다.

Students taking this course will acquire the computer programming skills necessary to manipulate and analyze big data. The contents of this course include Python software introduction and how to use Python for data visualization, basic statistical analysis and big data analysis.

전공선택(빅데이터)

데이터 베이스론

Database Management Systems

3학점

데이터 베이스론 Database Management Systems

데이터 베이스 관리 및 처리 방법에 대한 학습을 통해 데이터에 대한 이해와 분석을 위한 데이터 구축 방안을 학습한다. * 시스템분석과 설계 선수과목임

This course aims to provide practical introduction to database concepts as well as database design and implementation. This course also includes the topic such as database for knowledge analysis.

전공선택(빅데이터)

최근이슈세미나 1

Seminar for Current Issue 1

1.5학점

최근이슈세미나 1 Seminar for Current Issue 1

전공선택(빅데이터)

최근이슈세미나 2

Seminar for Current Issue 2

1.5학점

최근이슈세미나 2 Seminar for Current Issue 2

전공선택(빅데이터)

빅데이터 프랙티컴 1

Big Data Practicum 1

3학점

빅데이터 프랙티컴 1 Big Data Practicum 1

실제 산업체 환경에서 수립된 분석 및 활용 시나리오에 의거 빅 데이터의 확보, 분석 및 활용 등 제반 과정을 실제와 같이 추진해 봄으로써 이론에 대한 이해 및 실무적응 능력을 제고한다.

Big data practicum is a course that provides the opportunity to integrate and apply classroom learning in a real world work environment, enabling students to observe and learn from professionals in the field.

전공선택(빅데이터)

빅데이터 프랙티컴 2

Big Data Practicum 2

3학점

빅데이터 프랙티컴 2 Big Data Practicum 2

실제 산업체 환경에서 수립된 분석 및 활용 시나리오에 의거 빅 데이터의 확보, 분석 및 활용 등 제반 과정을 실제와 같이 추진해 봄으로써 이론에 대한 이해 및 실무적응 능력을 제고한다.

Big data practicum is a course that provides the opportunity to integrate and apply classroom learning in a real world work environment, enabling students to observe and learn from professionals in the field.

전공선택(빅데이터)

경영혁신과미래기업 Practicum

Management Innovation and Future Organization Practicum

3학점

경영혁신과미래기업 Practicum Management Innovation and Future Organization Practicum

이 과목은 지속적인 경쟁우위의 원천이 되며 미래 초일류기업으로의 진화에 필수적인 경영혁신에 필요한 이론, 사례 및 방법론을 학습하는 경영혁신 기본과목이며 학생들은 두 미니학기에 걸쳐 이론, 사례 및 방법론을 학습한 뒤 팀 별로 실제 기업을 대상으로 혁신 프로젝트를 수행하는 액션러닝 방식이 병행되는 과목이다. 세계 초일류 기업들이 채택하고 최고 수준의 혁신컨설팅 회사들이 사용하는 경영혁신 방법론과 주요 산업의 경영혁신 성공사례들이 다루어진다.

This course is a core curriculum that provides theories, cases and methodologies for Management Innovation which ensures firms’ sustainable competitive advantages and successful evolution towards future organizations. Four to five students operate as a team that works on a management innovation project (such as six-sigma, BPR/BPM, KM, etc) for a real-world partnership firm with action learning approach. The management innovation methodologies adopted by world-class corporations and consulting firms and successful innovation cases in major industries will be covered.

전공선택(빅데이터)

행태재무론

Behavioral Finance

1.5학점

행태재무론 Behavioral Finance

전통 재무이론이 가정하고 있는 효율적인 시장에서 활동하는 이성적이고 합리적인 개인과 경영자 그리고 그들의 재무금융 의사결정은 현실 속의 개인과 기업의 의사결정과 거리가 있다. 행동 재무금융론은 어떻게 사람이 실제 행동하는가를 설명하려는 학문이다. 이미 심리학 실험에서 확인된 인간의 의사결정 오류가 재무금융 의사결정에 어떻게 작용하고 이런 오류가 자본 시장에 어떤 영향을 미치는 지를 연구한다. 본 과목은 열린 마음의 재무금융 이론이 어떻게 전통 재무 이론의 부족한 부분을 메워주는 지를 보여줄 것이다.

This course describes how individuals and firms actually make financial decisions, and how those decisions might deviate from those predicted by traditional finance theory based on the notions that investors and managers were generally rational in efficient markets. Behavioral finance denotes the study of finance based on credible assumptions about how people behave, often confirmed by psychology experiments. Students explore the existence of psychological biases in financial decision-making, and examine the impacts of these biases on financial markets and other financial situations. The course examines how the open-minded finance complements the traditional finance.

전공선택(빅데이터)

경영의사결정을 위한 분석

Analysis for Business Decisions

3학점

경영의사결정을 위한 분석 Analysis for Business Decisions

본 과목에서는 오늘날 기업의 경영자 또는 경영 컨설턴트들에게 필요한 의사결정을 위한 분석방법들을 소개한다. 최근 이 방법들의 활용이 경영현장에서 급속히 확산되고 있으며, 그 효과도 엄청나다. 이 과목의 목적은 학생들로 하여금 의사결정을 위한 분석방법들을 익히고, 다양한 의사결정 상황에 활용할 능력을 갖추도록 하는데 있다.

This course introduces a number of analysis tools needed by business managers and/or professional business consultants. The applications of these tools are becoming more and more widespread in the real business world and their impacts are greater than ever due to many reasons. The goal of the course is to familiarize the students with rational and scientific analysis tools and to enable the students to utilize the tools in various decision making situations.

전공선택(빅데이터)

스마트비즈니스

Smart Business

3학점

스마트비즈니스 Smart Business

현대 조직 경영에서 중심 이슈로 주목 받고 있는 사물 인터넷(IoT), 클라우드 컴퓨팅(Cloud Computing), 빅 데이터(Big Data), 모바일 컴퓨팅(Mobile Computing)을 뜻하는 ICBM 현상에서 본 강좌는 소셜(Social)과 모바일(Mobile)에 대한 개념과 응용, 관련 기술들을 조직 경영의 관점에서 학습한다. 즉, 소셜 미디어(Social Media), 모바일 컴퓨팅(Mobile Computing), 인공 지능(Artificial Intelligence), 가상 및 증강 현실 환경(Realistic Virtual World), 정보 기술 활용(Technology Application)을 아우르는 SMART 분야의 이론과 기술 동향 등을 중심으로 스마트 경영(SMART Business)을 이해하여 제4차 산업 시대 지식 노동자로서 새롭게 변화하는 경영 환경에 대응할 수 있도록 한다. 특히, 해당 요소들을 비즈니스 관점에서 이해하고 적용할 수 있도록 기술의 변화, 비즈니스 개발 및 사회·경제적 이슈를 다룬다. 또한, 관련된 여러 최신 현상과 사례도 접할 수 있도록 하여 현대의 디지털 경영 환경에서 나타나는 사회적, 기술적, 관리적 문제에 대응할 수 있는 역량을 발굴하도록 한다.

ICBM phenomenon is attracting attention in modern organization management. This means IoT, Cloud Computing, Big Data, and Mobile Computing. In this course, students learn and discuss concepts, applications and related technologies of social and mobile from the viewpoint of organizational management. As a result, students understand SMART Business by focusing on the theory and technology trends on SMART fields including Social Media, Mobile Computing, Artificial Intelligence, Realistic Virtual World, and Technology Application, and they are expected to respond to new and changing business environment as knowledge workers in the 4th industrial age.
In particular, this lecture deals with technology change, business development, and socio-economic issues so that these elements can be understood and applied from a business perspective. In addition, students will be able to come up with the latest relevant phenomena and cases to discover the ability to cope with the social, technical and managerial problems in the modern digital management environment.

전공선택(빅데이터)

빅데이터 사례연구 1

Big Data Case Study 1

1.5학점

빅데이터 사례연구 1 Big Data Case Study 1

국내 산업계의 핵심 실무 전문가로부터 빅데이터를 활용한 기업 경영의 실제 사례를 직접 교육받고 토론에 참여한다. 빅데이터의 활용 방안과 함께 실제 기업경영에 적용하는데 있어 고려할 주요 성공요인과 대응 방안을 습득한다.

This course is desinged to deliver the latest case studies that highligts how companies leverage Big Data to improve their business. A number of distinguished field experts and scholars in various industries such as finance, retail, manufacturing are to deliver their knowledge and experience.

전공선택(빅데이터)

빅데이터 사례연구 2

Big Data Case Study 2

1.5학점

빅데이터 사례연구 2 Big Data Case Study 2

국내 산업계의 핵심 실무 전문가로부터 빅데이터를 활용한 기업 경영의 실제 사례를 직접 교육받고 토론에 참여한다. 빅데이터의 활용 방안과 함께 실제 기업경영에 적용하는데 있어 고려할 주요 성공요인과 대응 방안을 습득한다.

This course is desinged to deliver the latest case studies that highligts how companies leverage Big Data to improve their business. A number of distinguished field experts and scholars in various industries such as ICT, manufacturing, finance, heatlhcare are to deliver their knowledge and experience.

전공선택(빅데이터)

클라우드컴퓨팅

Cloud Computing

3학점

클라우드컴퓨팅 Cloud Computing

이 과정에서는 비즈니스 모델을 위한 클라우드 컴퓨팅의 기본 개념과 클라우드 컴퓨팅의 다양한 고급 애플리케이션을 소개한다. 이 과정은 클라우드 컴퓨팅에 대한 기본 기술에서 시작하여 비즈니스 모델을 위한 클라우드 컴퓨팅 애플리케이션의 관리 및 개발에 대한 관점으로 확장한다. 또한 클라우드 컴퓨팅 산업 구조, 글로벌 및 국내 클라우드 컴퓨팅 정책, IoT, 빅 데이터, 모바일, AI와의 클라우드 컴퓨팅 융합 등도 다룬다. 특히 클라우드 컴퓨팅 애플리케이션의 가장 최신 사례를 포함한 클라우드 컴퓨팅의 비즈니스 애플리케이션 및 서비스에 초점을 맞춘다.

This course introduces the fundamental concepts of cloud computing and various advanced application of cloud computing for business models. The course starts from the review of basic cloud computing technology and extends the perspective towards managing and developing cloud computing application for business models. In additions, we deal with cloud computing industry structure, global and domestic cloud computing policies, the convergence of cloud computing with IoT, big data, mobile and AI, etc. Particularly, this course focuses on the business applications and services from the cloud computing with the most updated cases of cloud computing application.

전공선택(빅데이터)

빅데이터 경영전략 1

Big Data Business Strategy 1

1.5학점

빅데이터 경영전략 1 Big Data Business Strategy 1

전공선택(빅데이터)

빅데이터 경영전략 2

Big Data Business Strategy 2

1.5학점

빅데이터 경영전략 2 Big Data Business Strategy 2

전공선택(빅데이터)

B2B마케팅

B2B Marketing

3학점